Zonen:
Talk'n'IT
2
Tanker fra en forsigtigpeter
Publiceret i zonen: Talk'n'IT | 2 kommentarer | 08.05.2008 10:06:03 |

Jeg burde være den sidste til at skrive dette indlæg. Mine partnere kan bekræfte, at jeg som født drifts-mand er faldet i gryden som barn, og siden har gået med både livrem og seler. Men lad mig alligevel springe ud i det!

It-folket lever i interessante tider. Ifølge analytikerne er vi blevet agile og dynamiske. Vi tilskynder til innovation både i egne rækker og i forretningen, så den med vores hjælp kan sejle ud på det blå ocean, hvor ingen konkurrenter kan finde ud og udfordre os. Vi har smidt eksperterne over bord og lader ”folket” selv bestemme, hvordan it-løsningerne skal skrues sammen. Og vi er holdt op med at planlægge, designe og implementere, men ser i stedet undrende til, mens nye services og løsninger over tid emergerer i menneskelige kreative og skabende netværk. Vi kalder det extreme programming, wiki, kollektiv intelligens, sociale teknologier eller folksonomier. Vi er gået fra industrialismens forudsigelige metodiske og strukturerede styring til en organisk og dynamisk verden, der i højere grad er underlagt naturens præmisser. Kort sagt – vi er nu efter mange års forudsigelser endelig trådt ind i postmodernismens tidsalder.

Compliance: Kommet for at blive eller industrisamfundets sidste krampetrækninger?
Virkeligheden på gulvet er imidlertid en anden. Lovgivningerne strammes, nye ISO-standarder opstår hurtigere end man kan nå at læse dem, best practices udbredes i en takt, som må gøre selv lemminger misundelige, og selv kontrolforanstaltninger er blevet et positivt ladet ord. Vi kender tendenserne under navne som Sarbanes-Oxley, Euro-SOX, ISO/IEC xxxxx, PRINCE 2, ITIL, CobiT, Business Excellence (EFQM) eller Six Sigma for blot at nævne en brøkdel.

Og jeg skal være den sidste til at klage. Jeg tjener til mit daglige brød på den nærmest umættelige trang efter standardisering og best practices.
Men jeg kan alligevel godt blive anfægtet og få en nagende tvivl om, hvorvidt vi som it-professionelle er på rette vej, eller om vi blot indordner os under industrisamfundets sidste krampagtige forsøg på at holde fast på styring og orden i en tid, hvor kompleksiteten stiger, og dagligdagen i højere og højere grad kan beskrives i form af kaotiske processer.

Der er ingen tvivl om, at lovgivning og kontroller kan være med til at sikre et vist minimum af redelighed. Der er heller ingen tvivl om, at vi kan lære meget af hinanden, og at vi ved at befæste den fælles viden og erfaring i standarder og best practices sikrer, at vi gør det rigtige, og at vi gør det rigtigt. Og al erfaring viser også, at innovation har meget svære vilkår, hvis ikke der er styr på de basale processer. Det kan ethvert medicinalfirma skrive under på.

Med livrem og seler
Problemet er bare, at vores trang til compliance umærkeligt overtager dagsordenen, uden at vi har taget aktiv stilling til de bagvedliggende årsager. Dybt inde i hjertet af den meste lovgivning, standardisering og best practices gemmer sig nemlig den samme forudsætning: Lykken er at styre risici. Det tages for givet, at det i sig selv er værdiskabende at identificere, vurdere og imødegå risici. Udsagn som ”Strategisk risikostyring er værdiskabende”, ”En struktureret tilgang til risikostyring i alle led af virksomheden skaber værdi”, ”Risikostyring skal gennemsyre hele organisationen” og ”Det kan betale sig at forebygge risici” gentages, så vi til sidst accepterer dem forudsætningsløst. Og hver gang et nyt problem opstår, imødekommer vi det med endnu en lov, standard eller kontrol eller vi kopierer en best practice fra naboen uden at spekulere over, om vi kunne have grebet det anderledes an.

For det første er det jo ikke givet, at SOX er det bedste svar på de amerikanske finansskandaler; at en mere styret ITIL Problem Management proces er det bedste svar på kvalitetsproblemer, eller at CobiT’s PO4 kontroller per automatik vil forbedre et problematisk samspil mellem it-organisationen og forretningen. Det kunne jo være, at der i stedet var behov for at se nye muligheder og tænke innovativt.
For det andet bliver jeg altid bekymret, når selve formålet med compliance eller best practice bliver risikominimering. Når business casen for et CobiT projekt udelukkende handler om at reducere risici, eller når halvdelen af et projekt kick-off møde går med risikoanalyse og foranstaltninger, er vi allerede bragt i defensiven fra start. Vi risikerer at starte en ørkenvandring som dramatisk reducerer sandsynligheden for, at vi nogensinde kommer til at se ind i det forjættede land af uudnyttede muligheder.

Spring ud
Arne Nielsson, den ti-dobbelte verdensmester i roning, har turet landet tyndt med sine foredrag om at komme ”over stregen”. Det er der, hvor man ser løsninger frem for problemer og muligheder før udfordringer. Jeg har på egen krop igen og igen oplevet, at et projekt pludselig har de nødvendige ressourcer, eller at samspillet mellem it og forretning pludselig udvikler sig frugtbart, når man befinder sig ”over stregen”.

Det kræver imidlertid en lille forudsætning: Mod. Hvis vi ikke blot vil overtage naboens best practice, men gerne vil videre til next practice, som professor Flemming Poulfelt for nylig udtrykte det i Børsen, skal vi turde træffe valg, som ingen før os har truffet. Vi skal med Søren Kierkegaard korsfæste fornuften og foretage troens spring ud på de 70.000 favne vands dyb. Der hvor vi ikke længere kan skjule handlingslammelse, inkompetence eller bare ubevidste vaner bag best practices eller standarder. Der hvor vi bliver sårbare, og ikke kan bortforklare dårlig kvalitet eller et fejlende projekt med, at vi følger en anerkendt metode. Men også der, hvor vi har mulighed for at give vores konkurrenter baghjul eller måske skabe en fantastisk spændende arbejdsplads, der tiltrækker alle de gode hoveder fra naboen.

Jeg skal være den sidste til at opfordre til at smide barnet ud med badevandet. Jeg har set rigtig mange gode resultater med best practices. Vi har alle brug for, at vi styrer uden om de værste risici, at der er styr på de basale processer, at vi måler og følger op på vores resultater og at vi lærer af vores erfaringer i en grad, så vi ikke gentager fejl. Det må bare ikke overskygge det egentlige formål med it: At støtte og effektivisere forretningen i dens forretningsprocesser og tilskynde til udvikling og innovation.

Brave men may die – but the cautious may never live.

Kommentarer
Gæst Jane Kempf Bertelsen - Gæst , svarede:
23.06.2008 16:36:00
Tak for dit indlæg, Christian, jeg er med på next practices, når vi sammen skal arbejde med forretningsstyret it i Region Nordjylland:-) mvh Jane Kempf Bertelsen
Projektleder
Region Nordjylland
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst Jane Kempf Bertelsen - Gæst , svarede:
23.06.2008 16:36:27
Tak for dit indlæg, Christian, jeg er med på next practices, når vi sammen skal arbejde med forretningsstyret it i Region Nordjylland:-) mvh Jane Kempf Bertelsen
Projektleder
Region Nordjylland
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet