Zonen:
Projektledelse
0
Prince2, PMI eller noget helt tredje?
Publiceret i zonen: Projektledelse | 3 kommentarer | 26.06.2008 15:24:22 |

Har arbejdet som (it-)projektleder i 4-5 år og leder aktuelt efter en form for officiel blåstempling af de mange praksiserhvevede kompetencer. Skal jeg tage en Prince2 eller en PMI eller noget helt tredje?

Har været på et par hjemmesider, hvor det hele lyder umådeligt spændende, men tiden er for knap til at tage det hele, så jeg har sgu brug for lidt mere "down to earth" information om de mange muligheder. Hvad virker bedst i praksis? Hvad giver de bedste redskaber? Hvad er der mest prestige i? Hvad er der flest lønningsposekroner i?

Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Kommentarer
Gæst Anja Hilt - Gæst , svarede:
05.07.2008 09:08:47
PMI/IMPA er jo ihvertfald en certificering af "projektlederens" basisværktøj eller mere personlige/faglige egenskaber som projekterleder mens Prince2 i højere grad er en projektledelsesmetode, der som udgangspunkt har haft mere fokus på den helhed som projektlederen spiller sammen med fremfor de personlige kompetencer.

Valg af metode afhænger vel også lidt af branchevalg, idet Prince2 fortsat er mest udbredet i den offentlige sektor (uden dog at være begrænset til denne).
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Alex Blom Alex Blom, Projektleder svarede:
28.08.2008 12:31:39
Prince2 er et konkret værktøj, der som "hype" nyder en stor udbredelse i den offentlige sektor. Alle siger det, men det er stadig kun få, der rent faktisk benytter Prnce2.
PMI er ligeledes i stor udstrækning en certificering i en specifik metode samt erfaring som PL.
IPMA er "metodefri". Certificeringen går på bredde og dybde af viden, erfaring og kompetance på PL.
Du nak se en lille forenklet sammenligning af PMI og IPMAs to laveste niveauer på denne side: http://www.projektforeningen.dk/upload/certificering/07-06-18%20Sammenligning%20af%20IPMA%20og%20PMI.pdf.
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Henrik E. Bruun Henrik E. Bruun, Chef for it og it-brugercertificering svarede:
19.12.2008 00:41:19
Tak begge. Øv, jeg har været lidt sent ude, linket virker ikke længere....
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Gæst