DANSK IT er aktuelt medafsender på et åbent brev til Christiansborgs IT-politiske ordførere, hvor der slås til lyd for en principiel debat om nationens omgang med Internetcensur - skal Internettet være det glade wild west, hvor alt er tilladt eller skal vi have kinesiske tilstande. I brevet tager vi ikke stilling til spørgsmål, men efterlyser blot en debat, som kan munde ud i passende retningslinier. Som medlem af bestyrelsen er jeg glad for at vi er med til at rejse spørgsmålet. Ikke mindst fordi jer selv er ret uafklaret i spørgsmålet - det er meget let at have en holdning, men jeg har brug for en diskussion, der sikrer at meningen er nuanceret og gennemtænkt. Og hvem er bedre til at diskutere det spørgsmål end netop os selv - de IT-professionelle. Alle os med spaltede personligheder, der hjemmevant færdes parallelt i den fysiske og den digitale verden. Vi har vel en holdning (jeg var sådan set helt sikker på, at debatten allerede var sat igang herinde...) Det er den, så vidt jeg kan se ikke, så hermed et startskud.
1. Skal vi overhovedet gribe til censur? Tjah... Skal vi bare acceptere, at alt er tilladt i det digitale univers, hvor man kan se stort på alle spilleregler? Jeg hørte Venstres IT-ordfører sige, at han f.eks. var modstander af at blokere for sites, der markedsfører stærkt tvivlsom medicin. Hans pointe var, at folk selv måtte tænke sig om - også når de gik på nettet. Jeg er sådan set stor tilhænger af, at vi stiller krav til hinanden, om at vi tænker os om - hele tiden. På den den anden side er jeg også overbevist om, at vi ude I cyberspace risikere at støde på folk med en så pervers moral, at det måske alligevel giver mening, at vi passer ekstra godt på hinanden i det univers - også selvom det får karakter af censur.
2. Hvis vi skal - hvem skal vi så censurere? Vi har allerede oplevet blokering af piratsite, der formidler omgåelser af rettighederne til digitale produkter som film og musik - og mon ikke snart bøgerne kommer i samme situation. Der er vel ingen tvivl om ulovligheden i de sager, men har blokeringen af piratebay forhindret ulovlige kopieringer? Langt fra! Dernæst er den internationale spillesites, som ikke bidrager til statskassen. Er det bare et udtryk for at vi lever i en global økonomi. Vi forhindrer jo heller ikke sønderjyder i at tage til Tyskland og købe billigt ind. Og så er der pillerne, skal vi blokere de tvivlsomme apoteker? Det synes jeg faktisk ville være sympatisk - en beskyttelse af nogle, der uvidende om konsekvenser spiller hasard med deres helbred. Sympatisk, men uden tvivl formynderisk.
3. Kan det overhovedet lade sig gøre i praksis? Det svar er der givetvis folk med større teknisk indsigt, der kan forholde sig til. Min fornemmelse er, at det kan vi ikke rigtig - censuren vil være som en hullet si, der kan omgåes.
Hvis ikke censur er vejen, hvad gør vi så? Lader stå til? Er det i virkeligheden et spørgsmål om kollektivt at ændre mindset? Så længe vi synes, at det er OK snyde musikindustrien, skal vi nok finde ud af at omgå censuren. Så længe vi ikke mener, at staten skal tjene på vores spillemani (og personligt synes jeg at det er fint, at staten får en bid af kagen) skal vi nok finde spilletjenester, der undgår skattefar. Og så længe vi mener, at det er OK at man eksperimenterer med sit helbred, skal den ulovlige medicin nok blive solgt uden om censuren. Måske skal vi bruge kræfterne på at opbygge sundere kultur omkring, hvad der er i orden og hvad der ikke er det. Man kunne kigge lidt på udviklingen omkring overvægt, rygning og traffiksikkerhed.
Som sagt, jeg er ret uafklaret, men håber, at en debat på disse sider vil bidrage til at jeg bliver både klogere og mere afklaret. Så er bolden i spil...