Zonen:
It i den offentlige sektor
0
Mens vi venter på ny digital signatur
Publiceret i zonen: It i den offentlige sektor | 0 kommentarer | 30.07.2008 14:45:20 |

Debatten om den næste generation af digital signatur har bølget lystigt frem og tilbage i forlængelse af offentliggørelsen af det nu rent PBS-ejede selskab DanID’s planer om signaturens udseende. Det har f.eks. været debatteret, hvorvidt den nye signatur bliver mere eller mindre sikker end den hidtidige.

Den debat vil jeg lade andre om at rejse her på Talk’n’IT. Jeg vil til gengæld gribe fat i det, jeg mener, er et meget væsentligt succeskriterium for den nye digitale signatur. Nemlig hvorvidt den gør borgerens hverdag lettere eller mere besværlig. Jeg mener, at det i forbindelse med enhver form for digitalisering må være et ultimativt krav, at den netop gør livet nemmere for den almindelige borger eller virksomhed. 

Og det tror jeg rent faktisk på at den nye digitale signatur vil gøre – i hvert fald på baggrund af de udmeldinger, der hidtil er kommet. To væsentlige forhold medvirker efter min overbevisning hertil:

1. Een kode til det hele (fra bankens kontoudtog til vuggestuens venteliste)
2. Mobilitet

Det afgørende for mig, når det gælder de konturer, der er blevet tegnet af den nye digitale signatur, er således for det første, at jeg kan bruge en og samme kode til min netbank og til de mange forskellige offentlige services, som den digitale signatur i dag åbner for. Det betyder, at jeg ikke behøver at huske så mange forskellige tal- og bogstavkombinationer, og det betyder, at jeg ikke afholder mig fra at bruge de offentlige digitale services med den pinlige begrundelse, at jeg ikke kan huske min digitale signatur, fordi jeg bruger den så sjældent. Jeg må således indrømme, at min første digitale signatur gik lidt i glemmebogen, fordi jeg på det tidspunkt i mit liv kun havde meget lidt kontakt med det offentlige, bl.a. fordi jeg ikke havde børn.

Samtidig kan jeg tilgå både netbanken og de mange forskellige services, hvor som helst, når som helst. Man er således ikke, som de fleste oplever det i dag, bundet til en bestemt pc i hjemmet, hvor et certifikat eller en nøglefil er installeret. Jeg er selv i dag bruger af Jyske Netbank, som opererer med et system, hvor man vha. et nøglekort har netop den mobilitet, som gør, at man kan logge på sin netbank fra en hvilken som helst pc med internetforbindelse. Dette er en enorm lettelse sammenlignet med de muligheder den hidtidige digitale signatur og langt størsteparten af tidens netbankløsninger tilbyder. 

Men er det så ikke besværligt, at man hver gang skal have nøglekortet frem og bruge en ny unik kode til at entrere og godkende med, ville nogle måske spørge? Jeg frygtede selv det samme, da jeg blev præsenteret for Jyske Banks procedurer første gang, men jeg må være ærlig og indrømme, at jeg endnu ikke i de tre år, jeg har brugt systemet, har oplevet irritation over nøglekortet, som man blot vænner sig til altid at have på sig. 

Jeg venter altså, som de fleste andre, med spænding på den nye digitale signatur - men er overordnet set optimistisk, for jeg glæder mig til ikke længere at skulle huske så mange forskellige koder og jeg sætter stor pris på, at jeg kan overføre penge, når jeg sidder på min arbejdsplads, når jeg er i den anden ende af landet for at besøge familien, når jeg er ude at rejse osv. Endelig tror jeg på, at den vil løfte brugen af de offentlige digitale services.

Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu.
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar