Zonen:
It i den offentlige sektor
0
Ombudsmanden på vildspor
Publiceret i zonen: It i den offentlige sektor | 4 kommentarer | 28.04.2008 20:12:26 |

Ombudsmanden har i marts udgivet en undersøgelse af Arbejdsskadestyrelsens udsendelse og opbevaring af breve -se: http://www.ombudsmanden.dk/nyt_og_presse/alle/breve_skal_vaere_underskrevet/

Han kræver at der skal være navn og underskrift på alle afgørelser. Det må gerne være en faksimileunderskrift i digital form. Han henviser til cirkulærer hvor det seneste er fra 1949.

I en digital tid må det siges at være noget overraskende at Ombudsmanden tænker baglæns i stedet for forlæns. Han kunne have tænkt at afgørelser i stigende grad sker maskinelt og vil blive det fremover, og det gør kravet om underskrift endnu mere mystisk. Desuden bliver kravet om en underskrift uforklarligt, når der må bruges faksimile.

Højesteret har ganske vist behandlet spørgsmålet i 2000, men i så fald må der lovgives, så det er muligt at undlade underskrifter.

Kommentarer
Gæst Mads Madsen - Gæst , svarede:
29.04.2008 11:40:21
Jeg undrer mig lidt over hvad en faksimileunderskrift mon er? :)
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst Carsten Holm - Gæst , svarede:
26.06.2008 13:26:54
For mig ser det ud til at ombudsmanden har taget højde for at vi lever i en digital tid, da han skriver: "Det er ikke nødvendigt at under­skriften er skrevet i hånden. En digital underskrift er også i orden."
De øvrige begrundelser om retssikkerhed, inhabilitet m.m. synes jeg også er væsentlige.
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Gæst Hosein Mirshahi - Gæst , svarede:
27.06.2008 14:44:13
En faksimileunderskrift er den elektroniske gengivelse af en medarbejders underskrift (fx et billede af underskriften).

Med hensyn til selve afgørelsen, er jeg enig med Carsten Holm.

Når Peter Holbech skriver, at afgørelserne i stigende grad sker maskinelt, må han være opmærksom på, at der ikke findes fuldautomatiske løsninger - i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. Det er altid en sagsbehandler, der har det juridiske ansvar for beregningerne/afgørelserne.

Selv hvis fremtiden byder på fuldautomatiske, intelligente løsninger, mener jeg at ombudsmandens krav er rimeligt. Borgerne skal selvfølgelig vide, at afgøresen er truffet automatisk (fx af programmet KI-2015 :-)). I det tilfælde skal man bare bruge programmets "underskrift" og kørselstidspnktet.
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Gæst Benjamin W. Funder (Politisk konsulent) - Gæst , svarede:
09.07.2008 15:46:09
- En ting er hvad man som borger har krav på, en anden ting er hvad der er interessant. For mig ville det være aldeles ligegyldigt om en afgørelse er underskrevet eller ej - det giver mig ingen forbedret retsstilling. Det der er vigtigt er at der måske er kontakt oplysninger til sagsbehandleren og at den "fysiske" / "virtuelle" afgørelse ikke kan forfalskes eller læses/ses af andre. En underskrift kan kun bruges som egentlig dokumentation, hvis alle borgere har adgang til at se hver eneste sagsbahandlers underskift.
- Jeg deler ikke synspunktet om at det har lange udsigter i forhold til automatisk forvaltning. Det kan lade sig gøre i Norge (fx på byggesagsområdet), så vi vil formegentlig allerede til næste år se de (den) første løsninger i det retning.
- Generelt skal vi alle vende os til den måde digitaliseringen ændre vores opfattelse af ret og retsstilling. Personligt ville jeg hellere have et hurtigt (realtid) svar og henvisning til en sagsbahandler, end vente 14 dage på den samme afgørelse.
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Gæst