Zonen:
It governance og management
1
Mens vi venter på IT-governance
Publiceret i zonen: It governance og management | 3 kommentarer | 02.07.2008 15:06:50 |

I dag er der noget paradoksalt i at virksomheder, offentlige som private, har sprunget den formelle styringsmodel af IT'en over og er gået direkte ned og begyndt at procesoptimere. Da IT-governance er et styringsværktøj, består paradokset i at man i stedet for at styre ovenfra og ned i organisationen, vælger man tilsyneladende at lade underliggende projekter forplante sig opefter i organisationen. Mange ser IT-governance som et forældet og uvedkommende styringsredskab. I stedet har man kastet sig over forretningsprocesserne i organisationen. Dette er naturligt bl.a. i forbindelse med det store fokus der i dag er på IT-arkitektur, der netop fokuserer indsatsen omkring processerne og data.

Imidlertid kan IT-governance være redskabet der specificerer hvem i organisationen der har ansvar for de forskellige optimeringsprocesser og samtidig specificerer mål og rammer for denne udvikling. Dette ville mange steder resultere i en mindre overordnet (fokus fra topledelsen) tilgang til IT-arkitekturen og på den måde gøre fx arkitekturprojekter mere eller mindre specialiseret og afdelingsafhængigt.

Lad det være slået fast med det samme, IT-governance tjener det formål at den øverste ledelse kan specificere hvem i organisationen der må tage hvilke beslutninger inden for IT og samtidig klarlægger hvordan effekten af beslutningerne skal måles med henblik på at validere om projekterne/investeringer fokuserer organisationen imod "den ønskede adfærd". Det er topledelsens ansvar at specificere organisationen ønskede adfærd. Således er IT-governance stærkt relateret til en "alm." governance-model der på samme måde specificerer kompetencer og ansvarsområder for personalet i organisationen. "Den ønskede adfærd" relaterer sig til de strategiske, organisatoriske, markedsmæssige, etc. mål som topledelsen har specificeret for den samlede organisation. På den måde er "den ønskede adfærd" en sammensmeltning mellem strategi og mål for organisationen, der på IT-området brydes ned i IT-relevante styringsværktøjer. Ved at kombinere dette med en eksplicit plan over IT-beslutningskompetencer i organisationen har man en IT-governance-model.

Simpelt, men tilsyneladende aldeles usexet. Fokuset på procesoptimeringen kunne på denne måde blive styret mere formelt og samtidig underbygge den samlede vision for organisationen. Et problem med IT-governance, er at det er tale om en model der tvinges ned over organisationen oppe fra og ned. Uden at have noget belæg for det kunne man forestille sig, at vi her i Danmark, med vores (danskernes) til stadighed demokratiske styringsform, vil have svært ved at gennemtrumfe en styringsmodel oppe fra. Det er i stedet for meget mere konkret, og lige til, at begynde med at se på forretningsprocesserne. Her er der brug for konkrete tiltag og et konkret fokus, da mange forskellige fokus ofte er ensbetydende med manglende overblik.

It-governance skal aligne forretning og dennes understøttelse imod et fælles mål og alle beslutninger og initiativer skal begrundes og styres efter dette mål. It-governance skal være et bevidst valg og ikke en administrativ syltekrukke for manglende ansvar.

Kommentarer
Gæst Dick Veneman - Gæst , svarede:
10.07.2008 12:24:43
Jeg er enig i at det er svært (om ikke umuligt) at gennemtrumfe en styringsmodel oppe fra. Mange forskellige fokus giver dog ikke alene manglende overblik, men gør det også nærmest umuligt at prioritere. Der er få organisationer der har tilstrækkeligt med ressourcer til at gennemføre alle de projekter, som foreslås af de forskellige dele af organisationen. Dermed bliver det ofte den centrale IT-afdeling der implicit foretager prioriteringen af projekterne, selvom det burde være forretningen.
Jeg kan ikke se at man kan løse dette problem uden IT-governance.
1
 | Spam?
 
Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

 
Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst Erik Jørgen Andersen - Gæst , svarede:
10.07.2008 22:58:07
Ja, det er værd at huske på, at vi lever i et land, hvor "orden" er et skældsord, og der er mangel på kreative hjerner.
Kunsten er vel at udløse de kreative kræfter på en velordnet måde. Så kan det lykkes at skabe inspiration omkring at vi ikke skal starte alting med at "opfinde den dybe tallerken" hver gang. Og så er det værd at huske på, at IT Governance ikke er forankret i IT-organisationen, men i forretningsorganisationen. Virksomheden er jo ikke sat i verden for at drive excellent IT-teknik, men for at betjene kunderne med de bedste, mest innovative produkter/ydelser for en pris der svarer til det.
For at kunne opfylde dette mål må vi have excellent IT. Performance optimering er vigtig, på niveau med at det er vigtigt at være de bedste til løbe hurtigt.
IT Governance sikrer at vi løber den rigtige vej. Så Performanceoptimering er en IT Governance disciplin.
0
 | Spam?
 
Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

 
Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Michael Smerdel Michael Smerdel, IT chef svarede:
11.07.2008 14:09:39
Ja, der er noget paradoksalt omkring IT Governance. Flertallet af ledelser i danske virksomheder er ikke i tvivl om at IT har strategisk betydning for virksomhedens resultater, 9 ud af 10 ifølge Rambølls "IT i praksis" men kun 19% (2007 tal) dyrker egentlig IT Governance. Dermed ikke sagt at 81% ikke styrer IT ud fra forretningen, men holder man sig nogenlunde tæt til definitionerne på IT Governance beslutningstrukturer er det altså kun et mindretal der anvender dem. Om det så skyldes at ITG generelt anses for forældet og uvedkommende er et godt spørgsmål.
0
 | Spam?
 
Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

 
Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

 
Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar