- eller hvorfor er Martin Breum dum?
Jeg er vild med ”Deadline” på DR2 og har stor respekt for studevært Martin Breum, men tirsdag aften knækkede filmen. I et interview med professor i nordisk litteratur Hans Hertel om vores forskellige læsevaner, konstaterer intervieweren:
”Nu er en god bog for dig jo ikke nødvendigvis det samme som for it-operatøren, der læser Computerworld, og som måske kun lige når et par sider…”. Her blev han afbrudt af Hans Hertel, der nok mente, at de kunne dele glæden ved f.eks. Stieg Larsson, mens Martin Breum forestillede sig, at it-operatøren måske nok hellere vil læse ”Da Vinci Mysteriet”.
Det var helt klart ikke Martin Breums hensigt at sige noget specifikt om it-professionelle, men det skal jeg da lige love for, at han kom til. Han havde brug for en stereotyp – et let genkendeligt eksempel på en persontype, der hellere vil læse alt andet end rigtig litteratur.
Han har sikkert rodet rundt i posen (som lektor Blomme siger) efter en brugbar stereotyp. Han har nok forkastet kassedamen med 7 års skolegang, der hellere ville læse Se og Hør, og den iranske indvandrer, der hellere vil læse koranen samt den alkoholiserede invalidepensionist, der hellere vil læse Ekstra Bladet. De er simpelt hen ikke politisk korrekte. Jeg må også hellere skynde mig at sige, at jeg bestemt ikke ønsker at udtale mig om disse tre gruppers litteraturvaner, og at det jo ligger i begrebet ”stereotyp”, at de ikke er betegnende for alle kassedamer, iranske indvandrere eller invalidepensionister. Nej pointen er, at han nede i posen fandt en brugbar stereotyp: Den it-professionelle. Og problemet er, at den i denne sammenhæng er helt hen i skoven.
Det er blandt de it-professionelle, at man finder nogen af de mest kreative mennesker i landet. De it-professionelle har en vigtig andel i udviklingen af vores samfund. De it-professionelle er en af de mest globaliserede og internationalt orienterede erhvervs-grupper, vi har. It-professionelle repræsenterer modernitet, kreativitet, entrepreneurship. Og it-professionelle har uden tvivl et kulturforbrug, der afspejler dette. De læser meget andet end Computerworld. De går i teatret og operaen. De hører avantgarde jazz. Jeg kender dem!!
Hvorfor ved Martin Breum ikke det? Han er jo selv moderne, kreativ, veluddannet og globalt orienteret. Er Martin Breum dum? Ja – han er lidt dum. Man er nemlig dum, når man ikke udfordrer sine egne fordomme og forestillinger. Når man bevidstløst tyr til de samme gamle stereotyper.
Samtidig sender dette et vigtigt budskab til os – de it-professionelle. Vi har et image-problem, som vi skal arbejde med. Dette problem skader ikke bare vores egen forfængelighed – det skader vores mulighed for at tiltrække den næste generation.
De vil være kokke – ligesom Jamie Oliver. De vil være advokater som i TV-serierne. De vil være ejendomsmæglere, så de kan tjene en masse penge og komme med i Hammerslag – ja de vil sågar hellere være anlægsgartnere.
Der tales meget om de digitale kompetencer for den næste generation. Det er ikke her, problemet ligger. Den opvoksende generation af ”digital natives” er fuldstændig fortrolige med langt flere teknologier, end vi gamle er. De har bedre teknologiske kompetencer end deres lærere. Problemet er, at de ikke vil arbejde med it. Ikke tilstrækkelig mange i hvert fald.
Derfor: Vi skal udfordre stereotyperne og arbejde med vores image. Start ved næste middagsselskab. Fortæl din borddame eller bordherre om alt det spændende, du arbejder med. Ikke om .NET eller JAVA, men om de forandringer du er en del af. Om hvad it faktisk betyder for virksomheder og samfundet.
Og hvis Martin Breum er i nærheden skal du huske at sige, at du skam læser meget andet end ”Da Vinci Mysteriet”.
Jeg stiller i øvrigt gerne op i Deadline og fortæller om mine læsevaner, musiksmag og øvrige kulturforbrug – bare kom an Martin.