Zonen:
HR
0
Kære it-dørmand
Publiceret i zonen: HR | 2 kommentarer | 06.05.2008 13:40:24 |

Hvorfor lukker du ikke ungdommen ind?

Der er efterhånden så stor mangel på it-folk, at alle taler om problemet: Hvordan tiltrækker man flere?
Vores søn har et brændende ønske om at blive noget med it. I folkeskolens 9. klasse skal de unge træffe deres første valg af uddannelse og dermed fremtidig erhvervskarriere. Derfor er der indlagt en uge med praktik, hvor de unge kan få en første ”smagsprøve” på, hvad de kunne ønske sig at arbejde med. Det var derfor et underligt paradoks, at vi ikke kunne skaffe en praktikplads.

Som medarbejder i en forening for it-professionelle tænkte jeg ”fedt nok- den klarer mor”. Men der tog jeg fejl. Både de adspurgte it-chefer og it-konsulenter havde for travlt til at investere én uge i at give de unge en meningsfyldt smagsprøve på de opgaver, der kunne være en del af fremtiden.

Men hvordan får man de unge til at vælge et fag, der er så utilgængeligt, at de ikke kan få en smagsprøve?
Praktikugen er klassens store samtaleemne for tiden og de erfaringer eleverne har fået påvirker deres valg af uddannelse. Jeg skulle hilse og sige, at den klassekammerat, der var i praktik hos en arkitekt havde fået lov at prøve kræfter med konstruktion af et hus. Og lige nu ønsker han sig kun at blive arkitekt.
Ja, nu spurgte jeg så ”kun” 6 it-chefer og 1 konsulent, men alle svarede det samme: ”Det har vi ikke tid til at gøre på en meningsfyldt måde”. Respekt for det, det er jo ikke rimeligt at sende de unge ud til en praktikplads, der ikke har tid/lyst til at have dem. Men er det sådan, man tiltrækker fremtidens medarbejdere til faget? Og skal børn og forældre ”kæmpe” for at få de unge ud i den ønskede praktik?

Ja, min dreng synes lige nu, at obligations/aktie/valuta-handel og analyse er meget interessant for det har han prøvet i sin praktikuge. Det klarede hans far. Det er også videnstunge funktioner, men praktikstedet formåede alligevel at give en så god smagsprøve, at interessen er drejet.

Min opfordring er derfor, kære it-dørmand: Kryb ud af busken og gør dit fag forståeligt for dine fremtidige medarbejdere og kolleger.

Kommentarer
Gæst Knud - Gæst , svarede:
23.06.2008 11:46:56
Genoptryk fra sidste år. Og daværende kommentarer er fjernet. Dårligt!
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst Gitte Vestermark - Gæst , svarede:
01.08.2008 13:17:55
Kære Knud,
Det er absolut ikke af ond vilje, at kommentarerne til dette indlæg ikke er genoptrykt, men DANSK IT har reelt set ikke ophavsret til at anvende disse i et nyt forum uden de pågældende forfatteres accept. De er dog meget velkomne til selv at indføje kommentarerne. Vi håber således meget, at de som kommenterede indlæg på vores gamle blog også vil være aktive her i det nye community.
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst