Zonen:
Grøn it
1
ICTs, The Environment and Climate Change
Publiceret i zonen: Grøn it | 0 kommentarer | 27.05.2009 16:23:07 |

Nej, vi skal ikke til at blogge på engelsk, men ovenstående er titlen på den OECD konference som i disse dage afholdes i Helsingør.

For dedikerede læsere der ønsker de rå og ufordøjede billede af konferencen er der mulighed for at følge med her . Læser I videre, må I bære over med min polemik…

Ud fra formiddagens indlæg er det mit klare indtryk, at fokus begynder at flytte sig fra IT som CO2-synder til IT som bærende element i CO2 besparelser på andre områder. Tommelfingerreglen siger 50% af CO2 aftrykket stammer fra energiforbrug i bygninger, 25% fra transportsektoren og 25% produktion. I det lys var Jens Mobergs salgstale for en fremtid med el-biler på sin plads.
I forhold til forbruget i bygninger, fandt jeg en præsentation af EU-projektet DEHEMS  meget spændende. Kort fortalt handler projektet om at studere adfærdsændringer i elforbruget i private husstande i forbindelse med at individuelle forbrugsmønstre måles (med registreringer hvert 6. sekund…) og visualiseres (så detaljerede billeder, er ret afslørende, næsten Big Brother-agtigt). Med udrulningen af intelligente elmålere i Danmark, bør den type applikationer føle med.

Konferencen rummer også mere traditionelle Grøn-IT præsentationer omkring IT-lifecycle effekter på klimaet, men mit indtryk er, at det i nogen grad opfattes som et ”jo, selvfølgelig skal vi også feje for egen dør”.

Anyway, jeg vil skrive videre på denne post i dag og i morgen og på den måde følge konferencen til dørs.

Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu.
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar