Peter Dreyer
Peter Dreyer

Direktør
2
ICTs - the Environment and Climate Change - dag 2
0 kommentarer | 28.05.2009 10:25:38 |

Okay - ret skal være ret, siden jeg skrev mit indlæg i går, har IT eget CO2 aftryk fyldt en del på konferencen. Tynde klienter, fladskærme og serverrum er blevet vendt og drejet. Tal for udledning af CO2 og mulige besparelser ved at udskifte een teknologi med en anden er blevet diskuteret. En kuriøs note i den forbindelse er, at det blev nævnt at en genemsnitlig elkoger tændes tre gange for hver gang man skal koge vand til en kop the eller kaffe (jeg har min tvivl om tallet, men anyway). Simpelthen fordi de færreste har tålmodighed til at stå og vente mens vandet varmer op - og ingen elkoger er udstyret med en alarm, der kan fange opmærksomhed, når vandet er klar. I stedet står vandet og køler, inden vi igen kommer i tanke om kaffen - og må hen og tænde elkogeren igen - og så videre... Her er vist basis for lidt radikal innovation.

En interessant præsentation fra Computer Aid International handlede om genbrug af PC'ere. I lyset af hvor meget produktion og afskaffelse fylder i PC'ens CO2 regnskab (Fujitsu har regnet sig frem til at 70% af udledningen er sket inden PC'en tændes første gang!) er der et kæmpestort potentiale i at forlænge dens levetid. Organisationen har foreløbig sendt 150.000 brugte PC'ere fra England til Afrika og Sydamerika, hvor de forventes at have en ekstra levetid på 6-7 år. I forhold til at der sidste år blev købt 12 mill. ny PC'ere i England, er det idtil videre en dråbe i havet, men det er et spændende initiativ - ikke mindst i forhold til DANSK IT's indsamling til børne-PC'ere til udviklingslande. Personligt ville det glæde mig meget at vide at min skrottede PC gavner et menneske i regneskoven i Guatemala eller på kanten af Sahara i Burkina Fasso!

Elsparefonden fik i mine øjne sat tingene lidt i perspektiv her til morgen. I Danmark går 40% af energien og demed i grove træk også CO2 udledning til bygninger. Angiveligt kan vi med eksisterende teknologi reducere dette tal med 50%. Vi snakker med andre ord om en reduktion - understøttet af IT - af den samlede danske CO2 produktion med 20%! I forhold til IT CO2 aftryk på 2% totalt forekommer det ret indlysende, hvor vi skal investere.

Fortsættes...

Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu.
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar