Anja Hilt
Anja Hilt

Projektleder og organisationskonsulent
1
Hvad mener du om projektmodenhed og programledelse?
2 kommentarer | 10.01.2009 10:23:49 |

Mange snakker om projektmodenhed, programledelse og porteføljestyring, men færre har prøvet det i praksis. På årskonference for projektledelse i marts 2009 sætter Fagrådet for projektledelse fokus på disse emner, bl.a. med deltagelse af udenlandske og danske indlægsholdere, der deler ud af deres viden om metoder og praktiske erfaringer.

Men hvad er dine erfaringer med disse områder? Arbejder du med projektmodenhed, programledelse og porteføljestyring i din virksomhed og hvilke udfordringer har du selv oplevet i den forbindelse?

Kommentarer
Gæst Alice Fogh, programleder og mentorcoach, InProcess - Gæst , svarede:
15.01.2009 21:54:25
Jeg har igennem 20 år arbejdet som projektleder men en del af tiden (ca. 3 år) også som programleder for flere større programmer - som freelancekonsulent hos flere danske virksomheder. Det er derfor meget spændende at I tager emnet op og jeg vil i det følgende give mit bud på hvad jeg mener om programledelse og porteføljestyring som jo naturligt hænger sammen......projektmodenhed kan være et emne for sig..hvilket jeg vil lade ligge denne gang. Mine kommentarer vil dog ikke være uddybende, da det er stort og meget spændende område!
Jeg er stor tilhænger af at etablere et eller flere programmer frem for at køre projekter seperat og det af flere årsager. Projekterne i programmet kan have et fagligt fællesskab samt indbyrdes være afhængige af hinanden. Det behøver dog ikke altid at være formålet. Formålet kan også være styring og koordinering af den samlede projektportefølje, projektressourcer samt ikke mindst mulighed for bedre og hurtigere prioritering af projekterne i forhold til hinanden. Programledelse sikrer dermed at virksomhedens ledelse hele tiden har overblik over projekternes status, økonomi, problemer og risici således at de kan agere og prioritere i tide. Det skal dog gøres opmærksom på at ansvar og ejerskab for de enkelte projekter ligger hos projektleder/-ejer og styregrupperpperne skal fastholdes - men ved at etablere et program vil virksomheden hele tiden kunne prioritere/omprioritere så det tilgodeser den samlede portefølje til virksomhedens bedste.

Jeg deltager gerne i en videre debat om emnet.
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Anja Hilt Anja Hilt, Projektleder og organisationskonsulent svarede:
22.01.2009 17:42:48
Men hvori ser du udfordringerne? I store programmer er kompleksiteten jo også ofte en virkelig udfordring - både mht. forankring i driftsorganisationen og i forhold til at få en smidig programstyring, som ikke "strander til" i for meget bureaukrati eller proceskrav, dvs. vidensdeling og fælles forståelse af opgave og løsning bliver en udfordring. Hvad er dine erfaringer med dette?
0
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Gæst