I beslutningen om at tage spinget til Amerika og Google vejede det tungt for mig, at jeg forventede at møde nye udfordringer, og lære en masse. Hos Foss og især Evalesco før da, var jeg nok nået et niveau, hvor jeg ikke lærte så meget nyt om C++-programmering.
Jeg må indrømme, at selv om der er rigtig meget programmerings-teknisk at lære hos Google, så er det ikke på den front, at jeg er blevet udfordret mest.
Hos Google spiller mellem-ledere end mindre rolle end andre steder, jeg kender. Det forventes i mange tilfælde at programmører selv tager initiativ, hvis der mangler afklaring, og finder ud af hvilke andre interessenter der måtte sidde i andre grupper og så koordinerer møder og afklarer.
Det er gået op for mig, at jeg har været temmelig forskånet i på mine tidligere arbejdsplader. Hos Evalesco var vi ikke andre, end der sad i samme lokale, så der var ikke så meget at finde ud af, mht. hvem der skulle koordineres med. Hos Foss var jeg så heldig at have en meget kompetent projektleder, der formåede hele tiden at være på forkant, og forudse hvor der var kunne blive behov for afklaringer, sådan at han satte møder i stand, som jeg så deltog aktivt i.
Derfor har jeg hos Google nogle gange følt mig lidt på dybt vand, når jeg kunne fornemme, at min leder forventede at jeg selv fandt ud af, hvem der kunne hjælpe mig, eller hvem der skulle aftales noget med. Men det er nok godt at jeg får den slags udfordringer, og på høje tid kunne man måske mene.
Google har en 8-trins rangstige for programmører, og de har udførlige beskrivelser af, hvilke tekniske og administrative evner og opgaver, der hører til hvert trin. Ud fra mit CV havde Google provisorisk placeret mig på trin 4, som Senior Software Developer, men efter min præstation indtil videre mener min leder at jeg nok passer bedre på trin 3. Når jeg læser om trin 4, så er jeg faktisk enig. Jeg er nok ikke moden nok til at varetage de opgaver, som Google forventer af en senior udvikler.
Det går dog efterhånden bedre. I dag er jeg på vej hjem fra Googles kontor i Boulder, Colorado, hvor jeg har været i to dage for at mødes med kolleger fra en anden gruppe, som vi har berøring med. Jeg synes at vi kom frem til gode konklusioner, som jeg har nedskrevet sammen med en plan for hvad de næste opgaver bliver for hver gruppe. Jeg håber at min leder nu vil synes, at det var værd at sende mig afsted.
Jeg kan ægre mig lidt over, at Google har sat mig på et projekt, der ikke bruger det programmeringssprog jeg er bedst til, så jeg kunne få mulighed for at demonstrere mine evner. På den anden side er det helt fint, at de vil betale mig det samme, mens jeg fjumrer og lærer en masse nyt, både om programmeringssprog, og om at agere i en større virksomhed.