0
Dagbog fra Googleplex - The Google Way
Publiceret i gruppen: Blog - Dagbog fra Googleplex | 0 kommentarer | 03.12.2010 19:50:07 |

Jeg tror at jeg skal være heldig, hvis jeg nogensinde skal få et overblik over den programkode, der bruges i min afdelig. Det gik op for mig, at løbenummeret i revisions-arkivet er forøget med mere end 500.000 siden jeg startede.  Der hvor jeg tidligere arbejdede var der kage hver gang vi rundede 1000 revisioner.  Hos Google ville den ordning betyde kage et par gange om dagen året rundt.

Jeg begynder at kunne finde rundt i de forskellige interne værktøjer, og det er tydeligt, at Google bruger ressourcer på at gøre det nemt.

Tag f.eks. opgavestyring, det foregår gennem en web-applikation. Det er ikke noget nyt, men jeg har set lignende løsninger installeret af en udviklings-afdeling, der ikke arbejdede så meget sammen med IT-afdelingen, sådan at URL'en til opgavestyring blev noget i retning af http://server72:8001/xy_bugs.cgi.  Den var i hvert fald så lang, at jeg måtte have en genvej, for at kunne huske den. (Og nå serveren blev opgraderet fik den som regel en ny URL.)

Hos Google er det sådan, at hvis jeg skriver b/176167 i browseren, så kommer jeg ind på siden for bug/opgave nr. 176167, så i emails og chat-beskeder, hvor man henviser til opgaver, så skriver man dem med skråstreg på den måde, og så er det et link. Ved første øjekast ligner det ikke en rigtig URL, men det er faktisk ikke noget specielt Google har lavet, men blot udnyttelse af DNS alias og standard-domæne.  Den fulde URL hedder http://b.corp.google.com/176167, men når .corp.google.com er sat op som standard-domæne på computeren, så kan man forkorte URL'en.

Det er ikke i sig selv noget revolutionerende, men kombinationen af single sign on (der bruges til mail, kalender, opgaver, dokument-deling, løn-data, produktions-adgang og meget anden) sammen med heftig brug af et- og to-bogstavs DNS-alias gør, at man kommer så hurtigt rundt ved blot at skrive i browserens adresse-felt, og at genveje blot ville gøre det langsommere.

Det skinner i det hele taget igennem, at Google sørger godt for sine programmører.  Den anden dag tænkte jeg, at jeg godt ville kunne høre musik mens jeg arbejdere, så jeg gik ind på den interne bestillings-side for at finde et par høretelefoner. Det var to valgmuligheder, et par billige og et par fine Sennheiser HD-280 Pro hovedtelefoner. Den sidste mulighed var kun for programmører, så projektleder, sælgere og andre må nøjes med de billig.  Ligeledes er det som udgangspunkt kun programmører der får 30-tommers skærm og 12GB ram i deres computer, så det ikke skal være det, der hindrer produktiviteten.

Det er måske lidt fjollet at fremhæve høretelefoner, men det er et eksempel på at hele mentaliteten her er, at det er programmørerne, der skaber værdien, så derfor er de i højsædet.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu.
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar