Gruppe:
-
0
Den gode investering - sandhed eller konsekvens?
Publiceret i gruppen: - | 2 kommentarer | 18.12.2008 23:41:16 |

Vi, der beskæftiger os professionelt med læring/undervisning i almindelighed og it-opkvalificering i særdeleshed, elsker at påpege, at det at uddanne sine medarbejdere er en "god investering" for virksomheden.

Ja, selvfølgelig.

Hvis man som medarbejder mærker, at ens arbejdsplads støtter op omkring ens kompetenceudvikling og har en reel interesse i, at man får udbygget sit cv med uddannelse, kurser, konferencer, kundskaber og færdigheder, ja, så er man mindre tilbøjelig til at søge nye græsgange og yder måske tilmed en bedre og mere konstruktiv arbejdsindsats i dagligdagen.

Logisk nok. Sådan har jeg det selv.

Men hvor er dokumentationen for, at vi er flere, der har det sådan? Hvor er det endelige bevis for at penge, tid og kræfter brugt på opkvalificering, også rent faktisk giver et pænt ROI? Kan betale sig?

Min påstand er, at det er svært at dokumentere fremskridt og øget produktivitet i virksomheder, der laver andet end tændstikker og liggestole; hvilket er drønirriterende, eftersom de fleste af os arbejder med nogle lidt andre ting...

Så mine ydmyge spørgsmål til gruppen er disse...

* Hvordan er produktiviteten steget på den skole, der har sendt samtlige lærere på konfliktløsningskursus?

* Hvordan er produktiviteten steget i den medicinalvirksomhed, der har valgt at give samtlige medarbejdere et PC-kørekort?

* Hvordan er produktiviteten steget blandt plejepersonalet i den kommune, der har valgt at uddanne samtlige ansatte i bedre arbejdsmiljø og løfteteknik?

Det var da nogle lette spørgsmål, kan du sige, men hvis du SKAL kunne underbygge/dokumentere samtlige forventelige produktivitetsforbedringer, så-og-så-mange-timer-spares-på-et-år, ja, så er snakken nok en anden....

Hvorom alting er, så er ROI mere og andet end blot øget produktivitet. Langt de fleste gange handler det om samspil mellem mennesker, om arbejdsglæde, om sociale færdigheder, om klient-, patient- og kundetilfredshed - alle sammen ting, der er svære at måle objektivt, med mindre man kan stille de HELT samme mennesker, i HELT samme sindstilstand, de HELT samme spørgsmål - både før og efter endt opkvalificering...

Har du nogen bud på, hvordan man kan dokumentere, at det rent faktisk kan BETALE sig at opkvalificere sine medarbejdere - udover at "it feels right" - så kom med dem.

Hold dig ikke tilbage.

Nu!

Kommentarer
Gæst Nina Fauerholdt - Gæst , svarede:
08.01.2009 13:21:47
Gode spørgsmål som er svære at besvare.
Om noget kan betale sig i snæver økonomisk forstand gælder ikke kun uddannelse men rigtig mange andre aktiviteter. Får børn det f.eks bedre af at der kommer en pædagog mere i børnehaven? Det ved man ikke noget om. Og indenfor IT kan man også stille spørgsmålet: Har IT sådan generelt set hævet produktiviteten eller har IT bare flyttet omkostninger?

Hvis man tager de store briller på, så ved man godt, at lande som investerer mange midler i uddannelse er mere økonomisk velfungerende og produktive end lande, som ikke investerer i uddannelse. Man kan således genrelt sige, at uddannelse virker, men hvordan den enkelte specifikke uddannelsesaktivitet påvirker, kræver nok en meget konkret undersøgelse, som først kan foretages bagefter, og selv der er det svært at sige noget videnskabeligt ædrueligt.
Jeg har enkelte gange set cost benefit analyser på specifikke uddannelsesaktiviter. De har været nemme at gennemhulle, men det er ikke samme som at de ikke kan vise sige at være rigtige. Summasummarum uddannelse kan nok kun vurderes retrospektivt, så du er nok nødt til fortsat at klare dig med gode fornemmelser, og det kan også langt hen ad vejen være en udemærket målestok. Der træffes hver dag mange kvalificerede beslutninger udelukkende på baggrund af fornemmelser.
Det man kan konkret kan gøre for at sikre at der sker tilegnelse af færdigheder og/eller viden er at lægge feedback mekanismer ind i de enkelte uddannelsesaktiviteter. Den slags kan gøres på 117 måder, som det kommer for vidt at diskutere her.
En lidt sjov pointe er for øvrigt, at jo mere uddannelse en person har i forvejen desto mere uddannelse efterspørger personen, og omvendt: Jo mindre formel uddanelse en person besidder i forvejen desto mindre vil han efterspørge uddannelse.

1
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer,
der ikke overholder vores regelsæt.
Læs regelsættet

Svar
Per Sander Per Sander, Lead IT Consultant svarede:
08.06.2009 12:21:43
Ja, det er jo et spændende emne.
Jeg har gennem det sidste halve års tid været i gang med en certificering i Phillips ROI Methodology, som udgangspunkt fokuserer på at gennemføre en ROI på uddannelse og HR. Jeg har selv valgt at gennemføre en ROI på et IT udviklingsprojekt, så det kan også lade sig gøre. Metoden går kort på at der gennemføres målinger på fem niveauer. På første niveau måler man deltagernes reaktioner på kurset. På niveau 2 måler man den læring som er sket, qua deltagelsen på kurset. Niveau 3 måler man om der er sket en adfærdsændring ud fra læringen på niveau 2. På niveau 4 måler man den effekt det har på virksomheden at der er sket en adfærdsændring, og på niveau 5 måler man selve ROI’en. Derudover laver man en opgørelse over de uhåndgribelige fordele.
Jeg synes selv at det er en god metode som jeg kun kan anbefale. Hvis du gerne vil vide mere kan du kontakte mig, da jeg ikke må bruge debatten til kommercielle formål. Jeg har dog heller ikke økonomisk interesse i metoden, men synes bare at det er svaret på dit spørgsmål.
1
 | Spam?

Diskutér kommentar 0
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Gæst
Din kommentar:

Indtast dit navn:

Indtast din e-mail:

Læs regelsættet

Svar
Skribenter
Henrik E. Bruun
Henrik E. Bruun
Chef for it og it-brugercertificering
#
Andre indlæg
Der er ingen personer/indlæg på denne liste endnu.