Vi, der beskæftiger os professionelt med læring/undervisning i almindelighed og it-opkvalificering i særdeleshed, elsker at påpege, at det at uddanne sine medarbejdere er en "god investering" for virksomheden.
Ja, selvfølgelig.
Hvis man som medarbejder mærker, at ens arbejdsplads støtter op omkring ens kompetenceudvikling og har en reel interesse i, at man får udbygget sit cv med uddannelse, kurser, konferencer, kundskaber og færdigheder, ja, så er man mindre tilbøjelig til at søge nye græsgange og yder måske tilmed en bedre og mere konstruktiv arbejdsindsats i dagligdagen.
Logisk nok. Sådan har jeg det selv.
Men hvor er dokumentationen for, at vi er flere, der har det sådan? Hvor er det endelige bevis for at penge, tid og kræfter brugt på opkvalificering, også rent faktisk giver et pænt ROI? Kan betale sig?
Min påstand er, at det er svært at dokumentere fremskridt og øget produktivitet i virksomheder, der laver andet end tændstikker og liggestole; hvilket er drønirriterende, eftersom de fleste af os arbejder med nogle lidt andre ting...
Så mine ydmyge spørgsmål til gruppen er disse...
* Hvordan er produktiviteten steget på den skole, der har sendt samtlige lærere på konfliktløsningskursus?
* Hvordan er produktiviteten steget i den medicinalvirksomhed, der har valgt at give samtlige medarbejdere et PC-kørekort?
* Hvordan er produktiviteten steget blandt plejepersonalet i den kommune, der har valgt at uddanne samtlige ansatte i bedre arbejdsmiljø og løfteteknik?
Det var da nogle lette spørgsmål, kan du sige, men hvis du SKAL kunne underbygge/dokumentere samtlige forventelige produktivitetsforbedringer, så-og-så-mange-timer-spares-på-et-år, ja, så er snakken nok en anden....
Hvorom alting er, så er ROI mere og andet end blot øget produktivitet. Langt de fleste gange handler det om samspil mellem mennesker, om arbejdsglæde, om sociale færdigheder, om klient-, patient- og kundetilfredshed - alle sammen ting, der er svære at måle objektivt, med mindre man kan stille de HELT samme mennesker, i HELT samme sindstilstand, de HELT samme spørgsmål - både før og efter endt opkvalificering...
Har du nogen bud på, hvordan man kan dokumentere, at det rent faktisk kan BETALE sig at opkvalificere sine medarbejdere - udover at "it feels right" - så kom med dem.
Hold dig ikke tilbage.
Nu!